Craiova – metropolă a gastronomiilor est-europene și o vitrină a României! Un proiect pe care l-am inițiat

#Craiova #gastronomie #vinuri #vitrină #destinatie #turistica pentru Europa de est – să-i auzi și să-i vezi pe premier și pe primărița unui mare oraș românesc despre asta…. îmi dau seama ce tipuri de reacții va stârni această veste în rândul amicilor și urmăritorilor mei angajați politic… Dar consider că, indiferent de opțiunile politice ale fiecăruia dintre noi, e important să vedem și care sunt interesele mai mari ale societății în ansamblul ei: din acest punct de vedere, mă bucur să anunț că un proiect pe care l-am gândit și l-am inițiat împreună cu partenerul Cosmin Dragomir (concept, redactare proiect, planificare acțiuni, identificare și discuții exploratorii cu partenerii și cu autoritățile relevante) a fost auzit, înțeles și asumat cel puțin la nivel de intenție de 2 persoane cu poziții importante în România. Vedeți mai jos discuția dintre primarul Municipiului Craiova, Lia Olguța Vasilescu, și de premierul României, Marcel Ciolacu – cu precizarea că este pentru prima dată, după știința mea, când oameni cu asemenea poziții de autoritate ale țării noastre discută public despre gastronomie și vinuri ca vector de imagine de țară.
Indiferent dacă proiectul nostru – unul complex, implicând atât manifestări publice cu acces gratuit cât și rețeaua HoReCa locală, cu inputuri din parte specialiștilor din mai multe țări – de a consacra Craiova drept o destinație de turism gastronomic est-european se va materializa sau nu (în momentul de față, este așteptată o Hotărâre de Guvern care va interzice autorităților centrale și locale să mai organizeze sau să susțină din fonduri publice alte evenimente decât cele ocazionate de Sărbătorile de final de an, Zilele orașelor și zilele declarate drept Sărbători naționale), faptul că se discută „la nivel înalt” despre așa ceva este… aproape un miracol într-o țară în care mereu aceste subiecte – gastronomia și vinurile – au fost privite, inexplicabil și acultural, drept neimportante și neserioase, cu toate fac parte indisolubilă și identitară din stilul de viață național.
Cu precizarea că am gândit conceptul și (sau mai ales) ca fiind o ocazie majoră de a resuscita și de a pune în valoare, în lumina reflectoarelor internaționale, gastronomia și vinurile Olteniei și ale României, în general, consider că fie doar și ducând subiectul până la acest nivel de conștientizare, punându-l pe agenda unor oameni cu asemenea putere de decizie, ne-am atins obiectivele de comunicare – am lansat în spațiul public de cel mai înalt nivel posibil o idee care va declanșa reflecție și chiar acțiune concretă la un moment dat. Rezultatele concrete țin de diferențiarea identitară și de creșterea vizibilității turistice a Craiovei și a gradului de ocupare (nu „de ocupație”, cum apare în filmarea de mai jos, dar termenul e mai puțin important!), păstrarea și dezvoltarea resursei umane din domeniul ospitalității, dezvoltarea și promovarea producției alimentare și a rețetelor locale.
Am gândit această acțiune de comunicare încă de acum mulți ani și am definit-o public din nou în primăvara lui 2024 sub eticheta „Treasures of the East” după participarea României la târgul internațional de vinuri Prowein Dusseldorf – care mi s-a părut dezastruoasă. Am spus atunci și o repet și acum: e cazul ca țara noastră să-și asume hotărât identitatea și atractivitatea internațională incluzând și promovând gastronomia națională, ca și valența României de „vitrină a Europei răsăritene” – un one-stop-shop unde turiștii și profesioniștii comerțului internațional de profil pot descoperi comorile din această parte de lume la un loc.
- Imaginea din deschiderea acestui articol provine din galeria publică postată pe profilul de Facebook al premierului Ciolacu, iar filmarea de mai jos provine de pe profilul public al primarului Lia Olguța Vasilescu în data de 28 august 2024.
https://www.facebook.com/100002331317255/videos/510925018014220/