Bilanțul Jidvei la concursurile internaționale din Q1+2 2022 ridică o “minge” pentru întreaga industrie a vinului de la noi
Comunicatul de presă privind rezultatele deosebite obținute de Jidvei (80 de medalii de Mare și Dublu Aur, Aur, Diamant, Revelație, Best in competition etc) în urma participărilor la concursurile internționale din prima jumătate a lui 2022 mi-a adus în actualitate o întrebare mai veche: “Ce fel de performanță calitativă este posibilă în condițiile producției “industriale” de vin?”. Articolul despre medaliile companiei de familie Jidvei, condusă de experimentatul om de afaceri Claudiu Necșulescu, e publicat deja pe Vinul.ro și mi-aș fi dorit să pot avea o discuție cu public despre această chestiune cu reprezentanții marilor crame de la noi, dar asta încă nu s-a întâmplat. O propun aici.
“La noi, vinuri ca astea ar costa de 4 ori mai mult”
Mulți ani am fost de părere că vinurile create “în masă” (nu doar în România, ci și în lume), de pe suprafețe mari (mai multe sute sau chiar mii de hectare), pot să se ridice cel mult la nivelul unor Medalii de Argint și doar mai puține la Aur. Dar o vizită în care am însoțit un cunoscător american al vinului la Jidvei, în 2019, ca și recentul lor comunicat, m-au făcut să mă mai gândesc: “Astfel de vinuri, cu astfel de gust, la noi ar fi cel puțin de 4 ori mai scumpe”, mi-a zis oaspetele străin. Iar acum, busculada de pe canalul HoReCa provocată de COVID 19 și apoi inflația și criza economică actuale mă fac să-mi pun și mai mult această întrebare: “Oare nu trebuie să privim altfel vinurile de mare volum? Oare nu trebuie să ne găsim în primul rând un loc în marele retail internațional cu vin și abia apoi ne vor fi recunoscute și vinurile “de artizanat”?”. Experiența Jidvei ar putea oferi un răspuns, fiindcă e un jucător de mare capacitate, care “face piața” națională și reprezintă un partener credibil pentru marele comerț internațional: are în spate investiții și volume mari garantate an de an și obține recunoașteri pentru toate genurile de produse din portofoliu (albe și rose, liniștite și efervescente sau distilate). Firește că Jidvei e doar cel mai recent exemplu, dar nu am date actualizate de la ceilalți așa că mă limitez la cazul lor ca să încerc să stârnesc atenția asupra subiectului.
Câtă vizibilitate internațională aduc României cele 80 de medalii Jidvei?
Antreprenorul care deține primul business cu capital străin din vinul românesc îmi spunea într-un interviu: “Nu vom convinge pe nimeni că România face vinuri bune cu 20 de crame care își prezintă vinurile la saloanele internaționale, și nici dacă asta se întâmplă doar cinci ani la rând. Trebuie ca 50 – 100 de crame din România să își prezinte vinurile pe piețele externe, și să facă asta constant timp de 10 – 15 de ani. Ca să se instaleze în mentalul oamenilor că România face vin. Bun și constant bun”. Și dacă n-aș fi crezut același lucru, aș fi fost nevoit să-i dau dreptate – realitatea ultimelor decenii îi confirmă spusele. E limpede că vinul de la noi are nevoie de timp și de argumente puternice ca să poată instala în mintea străinilor – și mai ales a celor care fac business internațional de mari dimensiuni – ideea că România produce vin bun, constant bun. Aici intră în ecuație marii producători – fie că vrem sau nu vrem. Cantități suficiente ca să aprovizioneze nevoile marelui comerț internațional, garanții calitative recunoscute și reînnoite an după an, capacitate logistică și managerială de derulare a contractelor de anvergură, abilitatea de a “înghiți” șocurile pieței, predictibilitate – astea sunt primele condiții pe care ți le cere un partener care vrei să-ți cumpere și apoi să-ți vândă marfa către consumatorul global.
Deschidere către nou, echilibru între tradiție și inovație… privilegiul câștigat în timp de a sta într-o companie internațională selectă
“Aceste rezultate sunt expresia pasiunii și dedicării specialiștilor noștri, a preocupării constante pentru calitate, a deschiderii către nou ca atribut al acelor branduri care înțeleg performanța ca echilibru dintre tradiție și inovație”, spun reprezentanții Jidvei. Care adaugă: “…privim aceste rezultate ca pe o încununare a muncii întregii noastre echipe și, în egală măsură, ca pe un privilegiu câștigat în timp – acela de ne afla, an de an, într-o companie selectă, alături de unele dintre cele mai bune vinuri ale lumii, contribuind, alături de alți producători din țara noastră, la consolidarea reputației României printre țările și regiunile vitivinicole de la nivel modial”.
Sunt curios cine – dintre marii producători – preia acest voleu. Și cu ce argumente.