sâm. sept. 26th, 2020

Criza coronavirusului obligă marii retaileri să-și reconsidere selecția de vinuri. Ce se întâmplă cu magazinele specializate?

Mă sună de dimineață un amic din Germania. Om cu vreo 17 ani de experiență în lumea vinului – de la proprietar și manager de magazin specializat pe vremea când asta era o nesăbuință gravă, deoarece lipseau clienții de profil, până la manager de cramă și reprezentant în piața Europei Occidentale al unei crame italiene cu sclipici.

– Băi, te-am sunat ca să mai am și eu cu cine să mă sfătuiesc. Mă bate gândul să mă reorientez profesional fiindcă eu am impresia că vinul n-o să-și mai revină înainte de cel puțin un an, îmi zice.

Urmează o conversație telefonică de vreo jumătate de oră din care extrag aici doar concluziile, poate-s de folos și altora:

cine obișnuia să bea vin, va continua să bea – dar își va modifica sursele de achiziție;
wineshopurile online se vor înmulți, iar overall volumele vehiculate pe acest traseu vor crește;
concurența dintre tot mai multe shopuri online specializate va avea și victime (si dintre antreprenorii care încearcă, și dintre cramele furnizoare);
– administratorii de shopuri online vor beneficia doar parțial de „ofertele speciale” ale cramelor autohtone, tot mai presate să vândă: cu timpul, prețurile vinurilor „de HoReCa cu brand recunoscut” se vor nivela în jos, iar shopurile online vor avea nevoie să se diferențieze prin importuri proprii sau prin descoperirea unor crame mici, din afara cercului deja cu notorietate, ca să-și conserve marja;
calitatea și intensitatea comunicării dintre managerii de shopuri online și clienți va face diferența dintre eșec și succes mai mult decât reclamele pe Google și postările pe Facebook și Instagram. La fel și în cazul cramelor. Newsletterele vor deveni din ce în ce mai importante;
marele retail are o șansă extraordinară să atragă și să fidelizeze clienții premium, care înainte își făceau achizițiile din alte părți dar acum au și ei șansa să descopere că pot găsi produse premium în retail. Cu cât mai multă atenție vor acorda sectorului de vinuri, cu atât retailerii vor putea face o diferență măsurabilă în valoarea coșului de cumpărături și în imagine;
– managerii de crame – dar, mai mult! – și managerii sectoarelor de vin din marile retailuri vor trebui să iasă din logica de până acum și să creeze „acțiune” și „comunicare”: noi layouturi, noi tipuri de selecții (făcute după alte reguli decât în trecut), noi cicluri de viață a produselor în portofoliu, noi personaje în comunicare și noi mesaje, mai atractive și credibile pentru clientela premium. Recomandările credibile vor fi tot mai necesare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *